maandag 24 september 2012

Leegte

Zaterdag schreef ik op mijn blog over de enorme triestheid van de Facebookrellen in Haren. Jongeren uit den lande die naar het Wassenaar van het Noorden togen, puur om te rellen.
Van een feestje was geen sprake. De jarige zelf was niet thuis. Van een amicale sfeer was evenmin sprake: aanwezigen gooiden met fietsen, verkeersborden en flesjes bier. Een ordelijk verlopen feestje was het niet, want zelfs de ME werd ingezet - niet nodig als je gezellig aan de bittergarnituur zit.
Dan te bedenken dat deze jongeren over een aantal jaar ons land moeten leiden. Uit deze groep komen onze toekomstige politici. Je vraagt je af hoe het straks in het Catshuis eraan toe gaat.
De Facebookrellen laten zien dat in onze maatschappij een volledig afwezige gemeenschapszin is. Jongeren komen om te rellen - in groepjes, maar zodra een winkel opengeslagen is, gaat ieder voor zich naar binnen om te plunderen.
Gemeenschapszin, denken om elkaar, zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft. Niets van dat alles. Zingen 'Waar is dat feestje? Hier is dat feestje!' is het bewijs dat het werkelijk nergens over gaat bij die jongeren (jongeren? Ook ouderen zouden betrokken zijn).
Gebrek aan Christus - dat zou ik tegen mijn gemeente zeggen. Gebrek aan onderlinge liefde, goede verhoudingen. Dan is het ieder voor zich, en niet eens God voor ons allen. Want God hebben we niet nodig als we een fiets naar de politie gooien, en voor ons allen - ach, als ik maar een pakje sigaretten uit de winkel kan halen.
Natuurlijk, 'Haren' is een uitwas. Maar blijkbaar een uitwas die mogelijk is in Nederland. Ik weet niet waar we eindigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten