maandag 10 september 2012

The chief commander

Gisteravond heeft Bob Dylan zijn Amerikaanse zomertour 2012 afgerond. Over een maand begint de oude bard aan zijn Amerikaanse najaarstour 2012. Dylan is al een kwart eeuw onderweg, en geeft jaarlijks zo'n honderd optredens. Per jaar is hij zes maanden van huis. Dat is een behoorlijke belasting voor een mensenlichaam, continue onderweg. Het trekt een wissel op je. Zeker als je al 71 jaar bent.
Zelf zei Dylan over zijn Never Ending Tour dat hij dit volhoudt vanwege een bargain met the chief commander. Van deze wereld, en de wereld die we niet kunnen zien. Een term die terugslaat op het leger, maar geïnterpreteerd kan worden als het leger des Heeren.
Geen gekke interpratie, het is een interpretatie waar ik achter kan staan. Komt onder meer door de toevoeging dat die opperbevelhebber ook van de niet-zichtbare wereld is. Maar ook het beeld van een leger. Uiteraard schiet Efeze 6 dan in mijn gedachten, over de geestelijke wapenrusting.
Maar ook de tweede brief aan Timotheüs, hoofdstuk 2. Ik citeer (uit de NBV, 2004):
'Mijn kind, wees sterk door de genade van Christus Jezus. Geef wat je in aanwezigheid van velen van mij hebt gehoord, door aan betrouwbare mensen die geschikt zijn om anderen te onderwijzen. Deel in het lijden als een goed soldaat van Christus Jezus. Iemand die in krijgsdienst is, laat zich niet afleiden door het leven daarbuiten, want zijn bevelhebber moet tevreden over hem zijn. Een atleet wordt niet gelauwerd als hij zich niet aan de regels houdt. De boer die het zware werk doet, heeft als eerste recht op de oogst. Denk na over wat ik je heb gezegd; de Heer zal ervoor zorgen dat je dit alles ook begrijpt.'
En reken maar, dit zijn ware woorden die Paulus namens zijn Heer schrijft.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten