zondag 9 juni 2013

Veronachtzaming van Gods Woord

Gisteren had ik het over een gesprek met een vriend van mij. Over de Syrische opstand, die hij in zich voelt.
In het Bijbels dagboekje Immanuël, van de Protestantse Kerk, las ik gisteren een stukje over de eerste gemeente. De apostelen hebben het in hoofdstuk 6 van Handelingen een stuk drukker gekregen. Er is gemor binnen de groeiende gemeente. Groeistuipen? In ieder geval een gelegenheid om de zaak grondig te analyseren.
De apostelen zijn duidelijk. Oorzaak van de crisis is de veronachtzaming van Gods Woord.
Volgens de auteur van de dagoverdenking, kunnen we deze analyse ook naar onze gemeente toe-eigenen. In onze gemeente kan ook gemopper ontstaan. Ik citeer graag het stukje uit Immanuël. En misschien is dat een stukje hoop voor mijn vriend.
“Kan het niet zus, of zo, of in ieder geval anders? Onze neiging is dan om in de activiteiten bij te sturen. Handelingen 6 wijst ons een andere weg: terug naar het Woord. Daarbij op zoek naar mensen die leven van de heilige Geest. Dat wil zeggen, nauwkeurig acht slaan op de gaven en talenten in de gemeente en in ons eigen leven. Dat biedt een uitweg uit het gemor.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten