maandag 30 juli 2012

Gelovigen in de maatschappelijke marge


Gelovigen van verschillende religies zitten in het nauw. De heersende atheïstische maatschappij dwingt orthodoxe volgelingen van hun God om zich te voegen naar de algemene normen van de huidige wetenschap. Wie afwijkt van die norm vanwege religieuze waarden, wordt als achterlijk beschouwd.

Neem de SGP, die van de maatschappij vrouwen op de lijst moet zetten. De staatkundig-gereformeerden hebben een afwijkende visie op de vrouw. Afwijkend van de heersende norm. Volgens Kees van der Staaij en zijn vrienden, is de man voor de maatschappij en de vrouw voor het aanrecht.

De SGP haalt deze visie uit de Bijbel. Je zou kunnen zeggen dat de Bijbel tijd- en cultuurgebonden is. En dat daarom de teksten die deze visie onderschrijven, niet meer van toepassing zijn op de Nederlandse samenleving. Je kunt ook zeggen dat de Bijbel in het geheel toepasbaar moet zijn op ons huidig leven. Dus ook de 'vrouw-teksten'.

Een ander voorbeeld is de besnijdenis van jongetjes. Een moslim-echtpaar in Duitsland is hiervoor op de vingers getikt. Het jochie van vier werd door een arts besneden, maar kreeg later toch bloedingen. Volgens de Duitse rechter is de integriteit van het lichaam van een vierjarige belangrijker dan het recht op godsdienst van de ouders – die toch een zekere verantwoordelijkheid hebben voor hun kleine kinderen.

Besnijdenis aan jongens van acht dagen oud is al helemaal uit den boze. Vanwege die religieuze overtuigingen. Columnisten, bloggers en opinie-makers vinden dat kinderen zelf een godsdienst moeten uitkiezen, inclusief alle rituelen. Dat de God van hun religie juist naar het pasgeboren of jonge kind komt, en dat bloed gevloeid moet worden of een onderdompeling door het water moet worden ondergaan, wordt voor het verhaal achterwege gelaten.

Godsdienst is een keuze, niet iets wat je overkomt. Je kiest voor de rituelen, en voor de regels en consequenties die erbij horen. Dit past bijzonder goed in het idee van de maakbare wereld, waarin ook wordt gesproken over het aborteren van 'levensarme' baby's en de euthanasie-handeling voor mensen die klaar zijn met leven.

Gelukkig staan gelovigen niet helemaal alleen in hun strijd voor 'gelijke rechten'. Schrijver Kluun, onder meer bekend van Komt een vrouw bij de dokter, schreef zo'n drie jaar geleden het essay God Is Gek. Hierin schrijft Kluun over de dictatoriale trekjes van het atheïsme. Een verrassend steuntje in de rug uit een onverwachte hoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten