maandag 25 februari 2013

Friese Fesper


Met veel plezier ga ik maandelijks naar de Fryske Fesper in Leeuwarden. Deels omdat ik mijn kerkelijke Fries wil verbeteren. Voor een ander deel omdat ik geloof in de (protestantse) oecumene. Ook ben ik van mening dat it Wurd fan ûs Heit yn’e taal fan ûs mem geldt: dus ook in het Fries.
Wat mij afgelopen zondagavond trof, was de hoge opkomst van de ‘gemeenteleden’. Zo’n vijfendertig mensen, vooral grijze hoofden. Dat vond ik mooi, ik heb er ook wel eens bijna in mijn eentje gezeten.
Maar wat me nog het meeste trof, was de dwarsfluitiste. Een muziektrio verzorgde tijdens de dienst intermezzo’s van Bach. Met Doutsen Dotinga op de dwarsfluit. Doutsen, een mooie meid. Hoe oud zou ze zijn? Ik weet het niet, ze is jong geen twintig.
Het trof me dat zo’n jong en mooi meisje haar medewerking verleende aan deze fesper. Dit is een hoopvol gegeven. Jonge, aantrekkelijke meisjes die meewerken aan een kerkdienst. God zal niet verdwijnen uit Noord-Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten