De staatsbank ING heeft een nieuwe
reclame. In de reclame van de oranje leeuw is ene Nielson te horen. Nielson
zingt het lied ‘Hier’ van de Zeeuwse popgroep Bløf. In de tekst gaat het om het ‘thuis’ van de
ik-persoon. Een deel van de tekst: Hier ben ik veilig, hier ben
ik sterk / Hier ben ik
heilig, dit is mijn kerk
/ Dit is mijn
haven, hier leg ik aan
/ Hier kan ik
slapen, hier moet ik staan / Hier ligt mijn hart voor jou
Ik luister altijd extra goed als ik iets
hoor vanuit mijn eigen beroep. Kerk, in dit geval. In de ING-reclame wordt de
link gelegd tussen je eigen huis (hypotheek) en de kerk. Ergens vind ik dat ook
nog wel logisch.
Want in een land waar God steeds meer
achter de voordeuren verdwijnt, worden huizen de nieuwe kerken. Soort huistempels.
Of huisgemeenten. Het is maar hoe je het wilt noemen. Goed, dat is het
positieve van dit verhaal.
Het negatieve is er ook. Want waar God
verdwijnt, komt een nieuwe religie in de plaats. God is vervangen door geld. En
geld wordt vertegenwoordigd door het huis. Je eigen huis wordt je nieuwe eigen
god. Ik vraag me af of ik daar zo blij mee ben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten