zaterdag 23 februari 2013

Hier met ING


De staatsbank ING heeft een nieuwe reclame. In de reclame van de oranje leeuw is ene Nielson te horen. Nielson zingt het lied ‘Hier’ van de Zeeuwse popgroep Bløf. In de tekst gaat het om het ‘thuis’ van de ik-persoon. Een deel van de tekst: Hier ben ik veilig, hier ben ik sterk / Hier ben ik heilig, dit is mijn kerk / Dit is mijn haven, hier leg ik aan / Hier kan ik slapen, hier moet ik staan / Hier ligt mijn hart voor jou
Ik luister altijd extra goed als ik iets hoor vanuit mijn eigen beroep. Kerk, in dit geval. In de ING-reclame wordt de link gelegd tussen je eigen huis (hypotheek) en de kerk. Ergens vind ik dat ook nog wel logisch.
Want in een land waar God steeds meer achter de voordeuren verdwijnt, worden huizen de nieuwe kerken. Soort huistempels. Of huisgemeenten. Het is maar hoe je het wilt noemen. Goed, dat is het positieve van dit verhaal.
Het negatieve is er ook. Want waar God verdwijnt, komt een nieuwe religie in de plaats. God is vervangen door geld. En geld wordt vertegenwoordigd door het huis. Je eigen huis wordt je nieuwe eigen god. Ik vraag me af of ik daar zo blij mee ben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten