woensdag 16 januari 2013

Doe Maar’s Heroïne


Ik wil een lans breken voor het lied ‘Heroïne’ van Doe Maar. Want hoewel in het lied hartgrondig gevloekt wordt, is juist die vloek wat het lied zo stevig maakt.
‘Heroïne’ is een protestlied. In het lied wordt niet geprotesteerd tegen rassendiscriminatie. Ook wordt niet een rechts idee op de hak genomen. ‘Heroïne’ protesteert tegen een verslavend middel, namelijk de heroïne.
Het refrein van ‘Heroïne’ telt de zin ‘Heroïne is een vloek’, met daarbij de vloek. Toen ik het lied voor het eerst hoorde, kromp mijn hart ineen. Zo hard vloeken, en nog zo frequent ook. Ik wist niet dat het kon.
Maar juist de vloek maakt dat dit lied aan kracht wint. Heroïne is ook een vloek, je moet er niet aan beginnen. Deze drug vernietigt je hele leven, in de meest brede zin van het woord. Hoe kun je dat beter illustreren door een keiharde vloek aan het lied toe te voegen?
Had ik dit lied ook zo kunnen schrijven? Dat denk ik niet. Ik ben dan ook geen liedjesschrijver, en ik had een ander medium gezocht.
Desondanks, juist door de vloek ben ik het inhoudelijk wel eens met het lied ‘Heroïne’. Hulde dus aan de auteur, Ernst Jansz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten