Vandaag ben ik
bij een messiaanse gemeente langs geweest. Deze gemeente bevindt zich in
Leeuwarden aan dezelfde straat als waar ik woon. Dat lijkt me een goede reden
om eens over mijn traditionele kerkmuur heen te kijken.
Ik raakte wel
teleurgesteld. Was het dan zo fout wat tijdens de dienst werd geleerd en
uitgevoerd? Misschien wel. Maar ik oordeel niet, ik laat mijn oordeel in het
midden. En ik laat het oordeel aan degene die er een oordeel over moet hebben.
Laat ik
slechts beschrijven wat ik zag.
Ik werd
begroet door een man met ‘Sjabbat sjaloom’, een gezegende sabbat. In het
Hebreeuws, net als de namen van Jezus (Jesjoea), de HEER (Jehoewah) en de Heer
(Adonai). Puur vanwege de verbondenheid van de messiaanse gemeente met het
joodse volk. Is dat erg? Nee. Wel vind ik dat na Pinksteren, de Bijbelpersonen
en de Bijbel zelf in het Nederlands ook ‘volstaan’.
De messiaanse
gemeente zong geen enkele psalm, enkel Opwekking en gezangen uit de messiaanse
liedbundel. Is dat erg? Ja, je vermijdt daarmee Gods eigen liederen. En je doet
jezelf als messiaanse gemeente tekort. Als je zo hecht aan Joodse woorden, zing
dan ook psalmen.
Tijdens een
van de liederen werd redelijk lang het Hallejulah Adonai herhaald. Is dat erg? In
principe niet, maar het wordt wel eentonig. Het deed me denken aan een cartoon
van Dokus.
De voorganger,
Charlie Lengkeek, riep de gemeente op te bidden voor het koningshuis. Daar ben
ik het met Charlie eens, maar niet om zijn reden. Als reden haalde Charlie de
kersttoespraak van de koningin aan. Zij stelde het vertrouwen in Europa;
volgens Charlie is Europa het ijzeren en lemen koninkrijk. Dit gaat te ver: de
koningin is het staatshoofd en geeft met haar kersttoespraak een ontwikkeling
aan die niet te houden is. Globalisering, waar de integratie van Europa
onderdeel van is, kun je niet stoppen. En daarmee ook niet tégen zijn. Natuurlijk
kun je wel kritische noten kraken bij Europa. Maar dat is de inhoudelijke
discussie, die Charlie node mist.
Wat me vooral
tegen het zere been was, was Charlies diskwalificatie van de traditionele
kerken. Volgens Charlie zijn de ‘gewone kerken’ bijna minderwaardig, omdat ze
niet messiaans zijn. De messiaanse beweging vormt volgens Charlie dé schakel
tussen Juda (het huidige Israël) en de diaspora (christenen in de
verstrooiing). In de kerken is veel misleiding, vermenging met Babylon, zoals
met het kerstfeest – een combinatie van het heidendom met het christendom.
Charlie zei
onder meer dat we wachten op Gods feesttijden, die de meest diepe vreugde
geven, als je ze op de juiste tijd en manier doet. En natuurlijk doet de
messiaanse beweging dat. Zoals met de heilige dag, waar in de kerken veel
misleiding over is. Charlie en zijn medegelovigen wachten op de grote sabbat,
waarop iedereen met God mag rusten, een duizendjarig rijk.
Conclusie:
nee, ik geef geen conclusie of mening. In ieder geval niet zo duidelijk waarmee
ik mensen kwets. Dat moet niet, mensen kwetsen. Omdat ik geloof dat ook in de
messiaanse gemeente gelovige mensen leven, mensen die Christus als Verlosser
hebben aangenomen.
Maar ik denk
niet dat ik vaker bij deze gemeente zal buurten.
Sorry.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten