Na het lezen
van het boek Ester:
Opmerkelijk is
dat Ester zelf in het verhaal een middel is. Mordechai lijkt de eigenlijke
hoofdpersoon. Ester wordt de nieuwe koningin, maar is in die positie een
boodschapper tussen Mordechai en Ahasveros, die een veel duidelijkere rol heeft
dan Ester. Mordechai verijdelt allereerst een moordaanslag op de konings leven
en behoedt zijn volk voor een massaslachting. Ester wordt ingezet om als
woordvoerder op te treden, een marionet namens Mordechai.
In het verhaal
lijkt de onderkoning belangrijker dan de koningsvrouw, de vorstin. Maar dat is
misschien een cultureel gegeven. Mordechai staat bekend als ‘de Jood’, maar
Ester (ook Hadassa genoemd) staat niet als Jodin bekend. Hoe is dat gegaan bij de
introductie van Ester in het meisjeskamp? Bracht Mordechai haar daar naar toe?
Ging ze er zelf heen?
Esters relatie
met haar pleegvader Mordechai: Ester is de dochter van Abichaïl. Die was een
oom van Mordechai, hij moest oom zeggen tegen Esters vader. Mordechai en Ester
zijn neef en nicht. In tegenstelling tot we altijd denken, is Mordechai niét
Esters oom. Hoe zit het eigenlijk met het leeftijdsverschil?
Waarom drukt
Mordechai Ester op het hart om zich vooral niét als Jodin bekend te maken?
Vanuit de
Jongerenbijbel:
- er is sprake
van een soort miss-verkiezing in het begin van het boek;
- de koningin
hoefde niet te regeren, maar alleen mooi en sympathiek zijn;
- de
koningspoort: een commercieel en bestuurlijk centrum. Dat Mordechai daar zat,
geeft aan dat hij een hoge bestuurlijke functie bekleedde;
- Mordechai
buigt niet voor Haman, omdat deze afstamt van Agag, een koning van de
Amalekieten (zie Exodus 17: 14 – 16);
- Ahasveros is
net zo vaak in een omschrijving als Haman (“iemand” en “een volk”);
- de namen van
Mordechai en Ester zijn niet direct te herleiden tot het Hebreeuws, maar zijn
Babylonische namen. Dit geeft de spanning aan tussen het behouden van de Joodse
traditie en de assimilatie in Babylon;
- Mordechai is
een afstammeling of familie van koning Saul;
- Jechonja =
Jojachin/Jojakim, de gedeporteerde koning van Juda;
- koning Agag
van de Amalekieten wordt verslagen door koning Saul;
- het lot
werpen: de exacte manier is onbekend.
Vanuit de
NBV-Studiebijbel, “Ester (Grieks)”:
- Mordechai
wilde met Ester trouwen, en nam haar daarom aan als pleegdochter. Esters ader
heette Amminadab;
- In de
Griekse versie (de apocriefe editie) speelt God wel een expliciete rol in het
verhaal.
Vanuit de
Studiebijbel in Perspectief:
-
niet-Bijbelse bronnen bevestigen heel wat informatie uit het boek Ester;
- de apocriefe
toevoegingen stonden duidelijk niet in het oorspronkelijke verhaal;
- het boek is
een bemoediging voor Gods volk in den vreemde. Ook: teruggekeerde Joden
brachten soms de achterblijvers in diskrediet. Mordechai was zo’n
achterblijver, maar gebruikt juist zijn positie ten gunste van de Joden in het
hele rijk;
- door God
niet in het verhaal te noemen, dwingt de auteur de lezer om verder te kijken en
zelf de conclusies te trekken uit de feiten;
- een
krachtige bemoediging voor de gelovige, voor wie God soms zo zwijgend en
afwezig kan lijken. God grijpt terdege in, ook al zien we hem niet;
- hfd. 1: 22 –
een taal opleggen is een cultuur opleggen. Ook mogelijk: het laatste woord hebben.
Latijnse vertaling (Vulgata): ‘dit besluit zal in de taal van ieder volk worden
verspreid’;
- Mordechai’s
weigering om te knielen voor Haman: geeft op deze manier uitdrukking aan zijn
weigering om loyaal te zijn met een zeer onrechtvaardige leider. Knielen was
een gebruikelijke manier om respect te tonen voor een hoogwaardigheidsbekleder
en niet hetzelfde gebaar voor afgoderij;
- Poerim valt
samen met het getijde waarin goden als Marduk besluiten nemen voor het komende
jaar;
- hfd 7: 8 –
nu buigt Haman zelf voor een Jodin.
Vanuit De
Bijbel Literair:
- de naam van
JHWH ontbreekt, terwijl wel opvallend veel bijfiguren met name worden genoemd;
- Mordekai
neemt plaats in het paleis, zodat hij op de hoogte blijft van alles wat er
gebeurt in en rond het paleis. En zo kan hij op een dag de samenzwering tegen de
koning verijdelen;
- in het
maaltijd-intermezzo moet Haman Mordekai, in plaats van hem op te hangen, zijn
rivaal de hoogste eer betonen, en wel op een wijze die hij voor zichzelf had
gewenst;
- in de eerste
helft van het boek worden bepaalde motieven geïntroduceerd, die in de tweede
helft van het boek in een tegenovergestelde setting terugkomen (in
spiegelbeeld);
-
Omkeermotief:
à Wasti
en Haman verliezen hun verheven status; Ester en Mordekai, ballingen, met een
lage status, eindigen als de belangrijkste personen van het rijk;
à
het Joodse volk: van machteloos naar grote macht;
à Ester
en Mordekai: eerst is Ester van Mordekai afhankelijk, later neemt Ester het heft
in eigen handen;
è “omkeren”
is ook een terugkerend werkwoord.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten